Czy moje dziecko nie mówi R, bo jest dwujęzyczne?

Czy moje dziecko nie mówi R, bo jest dwujęzyczne?

Nie tak dawno udostępniliśmy poradnik o dwujęzyczności, który powstał przy współpracy z Panią logopedą –  Kamilą Wilkosz. Dostajemy informacje, że wielu rodziców dzieci dwujęzycznych zmaga się na co dzień z różnymi problemami natury logopedycznej, dlatego postaramy się pomóc w pokonywaniu tych trudności.   Otwieramy cykl postów z praktycznymi poradami dotyczącymi konkretnych  problemów  z wymową i tłumaczymy, czy ma to związek z dwujęzycznością.

Poniżej Pani Kamila Wilkosz odpowiada na jedno z pytań, które bardzo często zadają sobie rodzice dzieci dwujęzycznych, czyli „ czy moje dziecko nie mówi R, bo jest dwujęzyczne?”

Czy moje dziecko nie mówi R, bo jest dwujęzyczne?

Polskie R nie jest łatwe do wymówienia. To głoska wibrująca, wymagająca bardzo szybkich ruchów czubka języka, który spotyka się z górnym wałkiem dziąsłowym. W mowie dzieci głoska „r” pojawia się najpóźniej w 6 roku życia. Choć zdarza się, że i 3-latki mówią już pięknie „rower” i „kura”.

Dziecko mające trudności z R, będzie:

– zastępowało je głoską L lub J,

– mówiło R bez wibracji ,

– wytwarzało wibracje w innymi miejscu jamy ustnej (albo nawet gardła).

Mając dziecko dwujęzyczne, u którego R w obydwu językach brzmi tak samo, z łatwością możemy pomyśleć, że zwyczajnie mu się miesza albo też języki „nakładają się na siebie”. Nic bardziej mylnego.

Przyczyny braku wibrującego R są całkowicie inne.

  • Jest to na przykład oddychanie buzią, spowodowane alergiami albo zbyt dużymi migdałkami. Kiedy buzia dziecka jest uchylona, słabną mięśnie w jej obrębie, w tym język. Osłabiony język nie poradzi sobie z produkcją wibracji.
  • Bardzo częstą przyczyną jest także skrócone wędzidełko podjęzykowe. Język jest wtedy jakby „na uwięzi”, nie ma swobody w poruszaniu się w buzi i nie może wibrować.
  • Zdarza się także, że w swoim polskim otoczeniu dziecko nie słyszy wibrującego R, więc nie może nauczyć się go przez naśladownictwo. Dzieje się tak, gdy rodzic spędzający z dzieckiem najwięcej czasu, ma wadę wymowy i nie ma u niego prawidłowo brzmiącego R.

Poniżej znajdziecie kilka rad od logopedy:

  • Jeśli wasze dziecko zaczyna mówić R, ale na razie ta głoska pojawia się rzadko, możecie pobawić się w wymawianie słów, które mają w sobie połączenie głosek TR i DR.

Oto przykłady:

– traktor, trąba, trawa, truskawka, tramwaj, jutro, metro, getry, lustro;

– droga, drabina, druty, dres, drewno, dropsy, wiadro, biodra, kołdra.

  • Jeśli wasze dziecko ma trudności z głoską R, warto znaleźć fachową pomoc. Bądźmy ostrożni z samodzielną nauką. Jeśli zrobimy to nieumiejętnie, powstaną deformacje – czyli nieprawidłowo wymawiane R. 
  • Najczęściej taka domowa nauka polega na zachęcaniu dziecka do powtarzania po nas. Jeśli jego język nie jest wystarczająco sprawny, dziecko poszuka sobie innego miejsca, w którym łatwiej będzie mu uzyskać wibracje. Wtedy możemy otrzymać na przykład R „francuskie”, wargowe albo policzkowe. Kiedy taka wymowa się utrwali, bardzo trudno jest to zmienić.